Wil je lid worden van de Singelkerk?

Regelmatig verwelkomen wij nieuwe leden. Hieronder wordt beschreven hoe de procedure hiervoor in zijn werk gaat, afhankelijk van je situatie.

Ben je onbekend met het christelijk geloof?

Mensen die onbekend zijn met het christelijk geloof kunnen ingeschreven worden als meelevend lid. Ze kunnen een introductiecursus in het christelijk geloof volgen, zoals de Alpha-cursus en/of catechese. Op moment dat bij hen de overtuiging gegroeid is, kunnen zij, na toestemming van de kerkenraad, in het openbaar belijdenis afleggen van hun geloof en gedoopt worden.

Ben je gedoopt als (klein) kind?

Als je al gedoopt bent, kun je ingeschreven worden als dooplid. Als je overtuiging gegroeid is, kun je, na toestemming van de kerkenraad, in het openbaar belijdenis afleggen van je geloof. Als je als dooplid bent ingeschreven bij een andere kerkelijke gemeente, dien je daar zelf je kerkelijke gegevens op te vragen.

Heb je belijdenis gedaan?

Heb je belijdenis gedaan, dan kun je ingeschreven worden als belijdend lid. Ook dit gaat na toestemming van de kerkenraad. Als je nog ingeschreven bent bij een andere gemeente, dien je daar eerst zelf je kerkelijke gegevens op te vragen.

Ben je gedoopt als volwassene?

Voor mensen die als volwassene gedoopt zijn, zoals dat de praktijk is in evangelische kerken, wordt dezelfde procedure gehanteerd als voor mensen die belijdenis gedaan hebben.

Ben je al lid van ons kerkverband?

Als je nu al lid bent van een Christelijke Gereformeerde Kerk, kun je jouw attestatie opvragen bij jouw huidige kerkenraad. Wanneer je deze bij ons inlevert, ben je automatisch lid. Deze procedure geldt ook voor leden van de kerken waarmee wij nauw samenwerken, zoals de Nederlands Gereformeerde Kerk en de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt).

Wat moet ik doen?

Als je lid wilt worden van onze gemeente, kun je met de scriba contact opnemen en komt de predikant of een ouderling langs voor een gesprek. Je kunt ons ook een brief sturen, eventueel met je ‘kerkelijke papieren’ en dan nemen wij contact met jou op.

Predikant Mark Bergsma

Nieuwsgierig geworden?

Als je meer wilt weten, neem dan contact op met Ds. Mark Bergsma.